1. PRZEZNACZENIE

Zgarniacz średnicowy osadu przeznaczony jest do usuwania osadów z dna oraz powierzchni w osadnikach radialnych w celu odprowadzania go poza układ do dalszego procesu technologicznego. Możliwość wykonania zgarniaczy na osadniki o średnicy od 18÷60 m.

 2. ZASADA DZIAŁANIA

Pomost zgarniacza porusza się ruchem ciągłym. Napęd z silnika elektrycznego jest przenoszony poprzez przekładnie zębate na koła jezdne, toczące się po bieżni betonowej na ścianie osadnika.

Osad denny jest zgarniany do leja w środku osadnika za pomocą ciągnionych, lub podwieszonych do pomostu zgrzebeł z fartuchami gumowymi. Zgrzebła mogą być ciągłe, lub przerywane (tzw. system pługowy).

Zanieczyszczenia pływające mogą być zgarniane za pomocą listwy do komory zanurzeniowej (ok. 50 mm pod powierzchnią ścieku), lub też bocznej (komora znajduje się pomiędzy deflektorem przed korytem, a wewnętrzną ścianą koryta). Istnieje także możliwość zastosowania systemu usuwania zanieczyszczeń pływających za pomocą koryt obrotowych oraz pompy zanurzeniowej.

 3. RYSUNEK POGLĄDOWY ZGARNIACZA

średnicowy zgarniacz
Rys. 1 „Schemat zgarniacza średnicowego osadu ze zgarnianiem ciągłym osadu dennego”.

 

Wyposażenie standardowe:
1. Pomost zgarniacza z drabinką.
2. Węzeł łożyskowo- energetyczny.
3. Układ zgarniania osadu dennego- ciągły.
4. Wózek jezdny zgarniacza ze szczotką bieżni.
5. Instalacja sterowania i automatyki.

Wyposażenie dodatkowe:
6. Układ zgarniania i odprowadzania części pływających.
7. Deflektor centralny.
8. Szczotka koryta przelewowego.
9. Koryto przelewowe.

 

4. WYPOSAŻENIE ZGARNIACZA

4.1 POMOST ZGARNIACZA Z DRABINKĄ

Pomost zgarniacza jest elementem samonośnym. Konstrukcja pomostu wykonana jest jako kratownica. Obciążenie barierek zgodnie             z norma  PN-EN ISO 14122-3 :2005. Konstrukcja pomostu wykonana ze stali kwasoodpornej: gat. 0H18N9 wg PN-EN 10088-1..

4.2 WĘZEŁ ŁOŻYSKOWO- ENERGETYCZNY

Węzeł łożyskowo- energetyczny jest elementem nośnym konstrukcji zgarniacza. Zapewnia stabilne zamocowanie urządzenia z jednoczesnym zapewnieniem płynnego obrotu. Układ wyposażony jest w łożysko wielkogabarytowe toczne. W węźle łożyskowym na podstawie zamontowane jest złącze prądowe obrotowe umożliwiające podłączenie przewodów elektrycznych. Przegubowe połączenie pomostu z ramą obrotową łożyska zapewnia płynny obrót zgarniacza zależnie od odchyłek bieżni osadnika względem płyty komory centralnej.

4.3 UKŁAD ZGARNIANIA OSADU DENNEGO

Osad z dna osadnika zgarniany jest do leja centralnego zgrzebłami ciągłymi (Rys. 1) lub segmentowymi (Rys. 2). Standardowa wysokość zgrzebła osadu z fartuchem gumowym H =250 ÷ 350 [mm]- możliwość indywidualnego doboru wysokości. Zgrzebła podwieszone są do pomostu oraz przymocowane na ramionach i wieszakach. Możliwość wykonania układu podwieszonego za pomocą odciągów (bez rolek prowadzących) oraz z rolkami. Wówczas odpowiedni dystans zgrzebła od dna osadnika reguluje się za pomocą lin odciągowych. Wykonujemy również układy zgrzebeł podnoszonych.

4.4 WÓZEK JEZDNY ZGARNIACZA ZE SZCZOTKĄ BIEŻNI

Zespół napędowy składa się z następujących elementów:
•  koła napędowego
•  koła swobodnego
•  belki spinającej

Odpowiednią przyczepność zapewnia kołom jezdnym opaska amortyzacyjna. Koła osadzone są na oprawach łożyskowych w wózkach, które osadzone są na końcach belki spinającej. Osie pionowe obu wózków umożliwiają dokładne ustawienie kątowe kół jezdnych zgarniacza. Na ścianie czołowej wózka napędowego zamontowano szczotkę bieżni, której zadaniem jest czyszczenie oraz usuwanie śniegu z bieżni osadnika. Istnieje możliwość wykonania wózka z dwoma napędzanymi kołami.

4.5 INSTALACJA STAROWANIA I AUTOMATYKI

Szafa zasilająco – sterująca wraz z wyłącznikiem bezpieczeństwa montowana jest na pomoście. W szafie zamontowano zespoły sterujące oraz przyciski do uruchamiania poszczególnych składów (podzespołów) i zmian trybu pracy. Doprowadzenie przedmiotowych kabli wraz z rurą osłonową pod dnem zbiornika do pierścieni elektrycznych na kolumnie centralnej należy do inwestora obiektu.

5. WYPOSAŻENIE DODATKOWE ZGARNIACZA



6. DANE TECHNICZE

Poniżej przedstawione są podstawowe dane dotyczące zgarniaczy średnicowych osadu.

średnicowy_zgarniacz_tabelka

 

7. WYKONANIE

•  Konstrukcja spawana, wykonana ze stali kwasoodpornej, PN-EN 10088-1,0H18N9,
•  Pomost typu belkowego z barierkami,
•  Kraty pomostowe (wg wytycznych zamawiającego),
•  Trwałość zespołów napędowych- nie mniej niż 100 000 [h] pracy,
•  System odbioru części flotujących:
– Komora zanurzeniowa
– Komora boczna
•  Pompowe usuwanie części pływających
•  Koryto przelewowe wraz z konstrukcją wsporczą.

8. WYPOSAŻENIE SZAFY ZASILAJĄCO- STEROWNICZEJ

•  Zabezpieczenie przed skutkami porażeń
•  Zabezpieczenie przed skutkami zwarć
•  Zabezpieczenie przed skutkami przeciążeń
•  Zabezpieczenie przed skutkami przepięć
•  Zabezpieczenie przed zanikiem faz oraz asymetrii
•  Przekazywanie sygnałów do dyspozytorni
•  Czujnik ruchu

9. URZĄDZENIA SPEŁNIAJĄ NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA NORM:


PN-EN 60204-1:2001
PN-EN 60446-1:2002(U)
PN-EN 50274-1:2003(U)
PN-EN 61293:2000
PN-EN 61310-1:2000
PN-EN 61310-2:2001
PN-EN 61310-3:2002

UWAGA!           

Producent zastrzega sobie prawo do zmian konstrukcyjnych bez uprzedzenia.

 

GALERIA ZREALIZOWANYCH OBIEKTÓW

 

KARTA KATALOGOWA PRODUKTU:

Karta katalogowa D-18-60m_ZGARNIACZ_ŚREDNICOWY